Zateplenie dodávky Mazlík
O izolácii dodávok súvislosti s prestavbou dodávky Bumblebee sme už uverejnili dva články. Teraz sa do zatepľovania dodávky pustili aj študenti Honza a Klára z Ostravy, ktorí intenzívne pracujú na obytnej prístavbe k dodávke Mazlík. Máte jedinečnú príležitosť porovnať zateplenie dvoch rôznych dodávok. Veríme, že naše články poslúžia mnohým z vás ako inšpirácia, ak sa rozhodnete pustiť do vlastnej prestavby dodávky na obytný automobil.
Študenti Honza a Klára sú dôkazom toho, že dodávku môžete ľahko zatepliť aj bez predchádzajúcich skúseností. Stačí zručnosť, správny materiál a nadšenie pre danú vec. Poďme sa pozrieť, ako zateplenie ich dodávky Mazlík prebiehalo.
Ako sami Klára a Honza hovoria, strávili veľa času výberom izolačného materiálu a pozreli si veľa videí, aby vybrali tú najlepšiu možnosť izolácie svojej dodávky. Nakoniec dospeli k záveru, že dokonalá izolácia pravdepodobne neexistuje a že každý z materiálov, ktoré zvažovali, má svoje výhody a nevýhody.
Výber izolačného materiálu
Klára pôvodne považovala za ideálnu možnosť ovčiu vlnu. Páčilo sa jej najmä to, že ide o prírodný materiál, ktorý sa ľahko trhá a dá sa použiť na vyplnenie najrôznejších medzier, ktorých je v dodávke hodne. Výhody a nevýhody ovčej vlny a iných izolačných materiálov sme podrobnejšie rozobrali v našom predchádzajúcom článku. Klára a Honza však nakoniec od ovčej vlny upustili a rozhodli sa na väčšinu izolácie použiť umelý materiál mirelon.
Mirelon je pás alebo doska vyrobená z penového polyetylénu, ktorý:
- Má vynikajúcu pružnosť.
- Ľahko sa spracováva a reže.
- Neabsorbuje vlhkosť a je chemicky odolný.
- Ľahko a rýchlo sa montuje.
- Je zdravotne a ekologicky nezávadný.
- Je recyklovateľný a neznečisťuje životné prostredie.
Mladí študenti si nechali poradiť od svojho okolia a po odborné rady, ako najlepšie zatepliť, sa vybrali priamo k výrobcovi izolačného materiálu mirelon, spoločnosti Mirel so sídlom vo Vratimove.
Toto rozhodnutie sa čoskoro ukázalo ako dokonalé, už len preto, že nemali obchod Mirel
z Ostravy ďaleko a kedykoľvek im niečo chýbalo, mohli si prísť okamžite doplniť zásoby. Ďalším veľkým plusom bola priaznivá cena izolačného materiálu. Keďže mirelon sa vo veľkom používa na stavbách, výrobca predáva jeho zvyšky lacnejšie a Klára s Honzom ušetrili na izolácii veľa peňazí.
Izolácia podlahy a stropu
Honza a Klára sa rozhodli začať izoláciou podlahy. Keďže podlaha ich dodávky má zvlnený tvar, vyplnili medzery medzi "vlnkami" 10 mm hrubou vrstvou izolácie, aby vytvorili rovný povrch. Keďže táto vrstva bola samolepiaca, mohli nalepiť narezané pásy priamo na podlahu, ktorú odmastili technickým benzínom.
Na pripravenú podlahu sa potom položila ďalšia vrstva mirelonu, tentoraz v hrúbke 20 mm. Túto vrstvu už nelepili a zaťažili ju len pôvodnou podlahovou preglejkou, ktorú predtým
odstránili z dodávky. Odporúčame pôvodnú podlahovú dosku nevyhadzovať a po zateplení podlahy ju vrátiť na pôvodné miesto, pretože presne zodpovedá tvaru kabíny a slúži aj ako výborný podklad pre nábytok v obytnej časti.
Pri izolácii stropu postupovali Honza s Klárou podobne ako pri podlahe. Rovnako ako podlaha, aj strop je vlnitý, takže postup bol prakticky totožný. Medzery opäť vyplnili 10 mm samolepiacim mirelónom a cez neho natiahli ďalšiu 20 mm vrstvu, ktorú k prvej vrstve pripevnili obojstrannou páskou.
Nosníky vyplnili montážnou penou a potom celý strop zakryli mirelónom a PET fóliou, ktorá má za úlohu nielen odrážať teplo, ale aj zabraňovať prenikaniu vodných pár zo vzduchu. Fóliu opäť prilepili len pomocou obojstrannej pásky. Aby všetko dokonale držalo, na konci privŕtali drevené dosky k trámom a strop bol hotový.
Izolácia stien a dverí
Po zateplení stropu a podlahy prišli na rad bočné steny a dvere. Väčšina povrchov bola pokrytá samolepiacou mirelonovou izolačnou penou. Na niektorých miestach použili 10 mm hrubú penu, na iných 15 mm. Celú plochu potom prelepili aspoň jednou 10 mm vrstvou, takže minimálna hrúbka izolácie bola 25 mm. Klára a Honza zaizolovali vnútorné podbehy kolies 15 mm hrubou vrstvou mirelonu, ale na niektorých miestach je hrúbka izolácie 50 mm.
Honza a Klára chceli pôvodne izolačnú penu lepiť mirelonovým lepidlom. Hoci lepidlo veľmi dobre drží, samotné lepenie bolo zdĺhavé a navyše lepidlo silno zapácha. Z tohto dôvodu sa rozhodli v čo najväčšej miere používať obojstrannú lepiacu pásku a ako sami hovoria, za celý čas nemali s obojstrannou páskou jediný problém.
Izolačný materiál, ktorý zostal po izolácii, Klára a Honza roztrhali na menšie kúsky a vyplnili ním trámy. Menšie otvory vystriekali montážnou penou a na koniec dutiny zohnali polystyrénové guličky, ktorými vyplnili posledné spodné otvory dodávky. Nakoniec všetko postupne zateplili mirelónom a PET fóliou.
Prajeme Kláre a Honzovi, aby im nová izolácia dodávky dobre slúžila na ich cestách s Mazlíkom a splnila svoj účel.
Ak vás príbeh Honzu a Kláry zaujal a radi si prečítate články o ich prestavbe dodávky, môžete ich sledovať aj na ich Instagrame @vanstudentslife.